Přemýšlíte o tom, že byste si dovezli motorku z Německa, ale nevíte jak je to s přihlášením na české doklady? Nenašli jste na internetu jednoznačnou a aktuální odpověď na tuto otázku? Tak je tento článek určen pro vás. Internet je v tomto ohledu plný neaktuálních informací, polopravd nebo pouze domněnek uživatelů, kteří o tom slyšeli od „Franty v hospodě“.

 

Přihlášení motorek dovezených z Německa není v dnešní době až takový problém a po formální stránce to bez obtíží zvládne i soukromá osoba, která si chce motorku dovézt pro své vlastní účely a bude to řešit poprvé a možná i naposled. Je ovšem dobré předem vědět co vás čeká a jaké doklady jsou nezbytné pro registraci v ČR.

 

Začneme tím, jaké doklady k motorce musíte od prodávajícího dostat a bez kterých se registrace v ČR neobejde. Těmito doklady jsou velký a malý technický průkaz (dále TP). Samozřejmě německé doklady vypadají docela jinak než ty, které se používají u nás. Trochu vás může překvapit, že k motorce můžete dostat jednu ze dvou variant dokladů:

 

  1. Zulassungsbescheinigung teil I + Zulassungsbescheinigung teil II Jedná se o novější variantu dokladů v zeleném provedení, skládá se z velkého TP a malého (rozkládacího) TP        
  2. Fahrzeugbrief (tzv. Brief) + Fahrzeugschein - Jedná se o starší variantu dokladů v bílém provedení, skládá se z velkého TP a malého (rozkládacího) TP, tato varianta je častější u motorek staršího data výroby či v Německu dočasně odhlášených vozidel.

Ještě jednou zdůrazňujeme, že vám stačí pouze jedna varianta těchto dokladů, která se ovšem musí skládat z obou částí. Bez kompletních dokladů si motorku neodvážejte, leda v případě že byste ji kupovali pouze na díly. Také nemusíte řešit v minulosti potřebnou tzv. odhlášku. Jestli původní majitel svou motorku v Německu odhlásil, je čistě jen jeho věc a jeho starost a tato skutečnost české správní orgány při registraci v ČR nezajímá. Samozřejmě je v zájmu prodávajícího, aby motorku před prodejem odhlásil.

 

Kupní smlouvu jako takovou pro přihlášení v ČR nepotřebujete, ovšem doporučujeme smlouvu s prodávajícím sepsat pro případnou kontrolu Policie při převozu motorky, abyste se zkrátka měli jak prokázat, že jste motorku neukradli.

 

Vzor německé kupní smlouvy ke stažení zde:

www.mobile.de/kaufvertrag.pdf

 

Před přihlášením si musíte zařídit dovozovou STK, na kterou si sebou vezměte oba TP. Cena dovozové STK se pohybuje cca za 1200 Kč (r. 2018). Ovšem u motorek dovezených z Německa bývá trochu háček v tom, že v technických průkazech nemají kolonku s údajem „zatížení náprav“. Může se to zdát jako detail, ale technici na STK vám bez tohoto údaje protokol o STK zpravidla nevystaví. Sami si zažádají o výpis údajů z DEKRY. To znamená, že protokol o STK dostanete až v následujících dnech a za výpis z DEKRY si připlatíte dalších 2200 Kč.

 

Před přihlášením vozidla si musíte ještě sjednat povinné ručení, vzhledem k tomu, že zatím nemáte SPZ, tak bude povinné ručení vystaveno na VIN vozidla.

 

V tuto chvíli byste měli mít již všechny potřebné doklady k přihlášení vozidla v ČR. Takže se můžete vypravit na registr vozidel a podat žádost o registraci dovezené motorky – zde zaplatíte správní poplatek 500 Kč. Vyřízení dokladů a SPZ není na počkání, trvá až 30 dnů!

Doklady které budete potřebovat při registraci:

  1. Oba původní (Německé) TP
  2. Protokol o dovozové STK
  3. Zelenou kartu (doklad o uzavřeném povinném ručení)